Πόσο πρέπει να γυμναζόμαστε;

Είναι γνωστό σε όλους μας, πως το να γυμναζόμαστε θα πρέπει να είναι μέρος της ζωής μας γιατί τα αποτελέσματά της είναι εμφανή τόσο στην εξωτερική μας εμφάνιση, όσο και στην ψυχολογία και γενικότερη υγεία μας. Κάποιοι από εμάς, ανεξάρτητα από τον στόχο που έχουμε, χάνουμε τον έλεγχο όσον αφορά τη συχνότητα και τη διάρκεια που έχουν οι προπονήσεις μας. Αν νιώθετε τύψεις, όταν παραλείπετε έστω και μία ημέρα προπόνησης, αν τρώγοντας παραπάνω από όσο υπολογίζατε μία ημέρα και αυτοτιμωρείστε, κάνοντας στη συνέχεια σκληρή γυμναστική τότε είναι πιθανό να είστε εθισμένοι στην άσκηση.

Σε μελέτη ειδικών, που έγινε στο Πανεπιστήμιο Γουισκόνσιν με πειραματόζωα που έτρεχαν για πολλές ώρες σε τροχό και ξαφνικά σταμάτησαν, παρουσιάστηκε σε εκείνα στερητικό σύνδρομο όμοιο με αυτό της αποχής από εθισμένους σε ναρκωτικές ουσίες και αλκοόλ. Σε αυτήν την περίπτωση ο εγκέφαλος προχωρούσε σε έκλυση μεγάλης ποσότητας ντοπαμίνης, η οποία προκαλεί το αίσθημα της ευφορίας.

  • Τι μπορώ να πάθω αν γυμνάζομαι υπερβολικά;

Η υπερβολική άσκηση μπορεί να προκαλέσει από μυοσκελετικούς τραυματισμούς (ακόμα και μόνιμες βλάβες σε οστά και τένοντες) μέχρι και εξάντληση του ανοσοποιητικού συστήματος. Συγκεκριμένα, ο οργανισμός μας καθίσταται περισσότερο ευάλωτος σε μικροβιακούς «εχθρούς» ύστερα από την καταπόνηση που προκαλεί η έντονη γυμναστική, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να πέφτει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, ενώ η άσκηση με μέτρο το θωρακίζει. Οι ερευνητές τονίζουν ότι το ανώτατο ασφαλές όριο έντονης γυμναστικής είναι μία ώρα την ημέρα, διότι οτιδήποτε περισσότερο μπορεί να λειτουργήσει βλαπτικά στο καρδιαγγειακό μας σύστημα. Επίσης, η πολύ έντονη άσκηση έχει συσχετιστεί και με προβλήματα στην γονιμότητα, τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών.

  • Πόσο πρέπει τελικά να γυμνάζομαι;

Μία γενική οδηγία είναι να κάνουμε ήπια αεροβική άσκηση, δηλαδή το λιγότερο 15-20 λεπτά έντονο περπάτημα την ημέρα, ενώ ο καρδιακός ρυθμός δεν πρέπει να ανεβαίνει πάνω από τους 140-150 παλμούς κατά τη διάρκεια της άσκησης. Εκτός από αυτό, οι ειδικοί συστήνουν να γυμναζόμαστε πιο πολλές φορές και από λιγότερη ώρα κάθε φορά (50’-60’), καθώς με αυτόν τον τρόπο ενεργοποιείται ο μεταβολισμός και κάνουμε περισσότερες καύσεις. Γενικότερα, η ιδανική επιλογή είναι ο συνδυασμός αερόβιων με ασκήσεις που δυναμώνουν τη μυϊκή μάζα.

Είναι καλό να ασκούμαστε τρεις με τέσσερεις φορές την εβδομάδα, αφήνοντας μία μέρα ξεκούρασης ή ήπιας φυσικής δραστηριότητας μεταξύ των προπονήσεων, για να μπορεί το σώμα να αναρρώσει επαρκώς. Ακόμα όμως και τις ημέρες ξεκούρασης θα πρέπει θα πρέπει να κάνουμε κάτι που θα αυξάνει την φυσική μας δραστηριότητα, για παράδειγμα να περπατάμε.

Συμπέρασμα; Όταν, η γυμναστική γίνεται στην κατάλληλη… ποσότητα αλλά και ποιότητα τότε αποτελεί συνώνυμο της υγείας.