Τι πρέπει να προσέχουμε στα superfoods;

Τα τελευταία χρόνια νέα μόδα αποτελούν κάποια τρόφιμα, τα οποία έχουν κατακλύσει τα ράφια των σούπερ μάρκετ, και φυσικά δε λείπουν από τα περισσότερα, αν όχι όλα, οικογενειακά τραπέζια. Eίναι τα λεγόμενα superfoods. Ποια τρόφιμα όμως ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία;

Τα γκότζι μπέρι, οι σπόροι chia, ο λιναρόσπορος, ο κολοκυθόσπορος, τα κράνα, τα μύρτιλα, τα σμέουρα, τα blueberries, η κινόα, το φαγόπυρο, η σπιρουλίνα, το τζίντζερ είναι μερικά από τα πιο γνωστά και συνήθη superfoods που εντάσσουμε στα γεύματά μας σήμερα. Έχουν χαρακτηριστεί έτσι γιατί εμπεριέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες, ενώ είναι και αντιοξειδωτικά, αφού εμπεριέχουν πολυφαινόλες και φλαβονοειδή. Η υψηλή τους διατροφική αξία λοιπόν είναι και ο λόγος για τον οποίο όλες αυτές οι τροφές είναι ακριβές, αν σκεφτεί κανείς πως μόλις 1 κιλό blueberries κοστίζει 40€, ενώ 1 κιλό σμέουρα 33€.

Όμως, τα «υπερτρόφιμα» μπορούν να οφελήσουν τον οργανισμό μας όταν εντάσσονται σε ένα γενικότερο μοντέλο ισορροπημένης διατροφής, γι’ αυτό δεν πρέπει να θεωρούνται πανάκεια! Συμβάλουν στην πρόληψη και την αντιμετώπιση νοσημάτων όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, τα νευροεκφυλιστικά νοσήματα και ο καρκίνος.

Ωστόσο, δεν έχουν γίνει χειροπιαστές επιστημονικές μελέτες που να αποδεικνύουν τις «μαγικές» ιδιότητες των superfoods και την μακροπρόθεσμη επίδρασή τους στον οργανισμό μας. Σύμφωνα με επιστήμονες διατροφολόγους, αυτό που πρέπει να προσέχει κανείς κατά την κατανάλωση των superfoods είναι τόσο ο τρόπος με τον οποίο τα συνδυάζουμε όσο και η μορφή με την οποία πωλούνται. Συγκεκριμένα, προβληματικές είναι περιπτώσεις προϊόντων που πωλούνται σε μορφή σκόνης, ροφημάτων ή χαπιών, που περιέχουν, για παράδειγμα, εκχύλισμα από acai ή γκότζι μπέρι. Επίσης, η υπερκατανάλωση ορισμένων από αυτές τις τροφές μπορεί να καταστεί επικίνδυνη, καθώς περιέχουν μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών, οι οποίες όταν προσλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό από τον οργανισμό είτε δεν παρέχουν καμία αντιοξειδωτική προστασία είτε μετατρέπονται σε τοξικούς παράγοντες για τον οργανισμό.

Η πλειονότητα των διατροφολόγων λοιπόν, συγκλίνουν στην άποψη ότι  μια υγιεινή διατροφή στα πρότυπα της Μεσογειακής Διατροφής σε συνδυασμό με μία δραστήρια ζωή, είναι πολύ πιο ευεργετική και φτηνή, σε σχέση με την τακτική κατανάλωση ακριβών «υπερτροφών» χωρίς περαιτέρω αλλαγές στον τρόπο ζωής. Ας μην ξεχνάμε και τα παραδοσιακά ελληνικά υπερτρόφιμα, όπως είναι οι ελιές, το αυγό, το ψάρι, τα καρύδια και άλλα!

Με απλά λόγια: Μέτρον Άριστον και στα… «υπερτρόφιμα»!